Alveolepreservasjon

På Skullerud Tannlegesenter har vi solid kompetanse rundt tanntrekking. I tilfeller der det skal settes inn en kunstig tannerstatning hjelper vi deg å bevare hulrommet tannen etterlater slik at videre behandling kan gjennomføres med best resultat.

Alveolepreservasjon

Hva er Alveolepreservasjon?

Etter en tanntrekking vil ikke lenger kjevebenet ha en tann som skal omfavnes. Av den grunn krymper også kjevebenet under tilheling. Skal det foregå en senere erstatning med en kunstig tann, vil dette være til en ulempe. For å redusere krympingen som oppstår kan området behandles med en alveolepreservasjon.

Hvordan fungerer det?

Hulrommet opprettholdes ved å utføre en operasjon der kunstige benerstatningesmateriale legges i hulrommet fra tanntrekkingen, for så å forsegle dette med en membran. Benmaterialet som fyller tomrommet tillater blod å komme til samtidig som det opprettholder høyden til kjevebenet. Membranen hindrer tannkjøttet fra å spre seg til området der det kunstige benerstatningsmateriale ligger.

Så lenge det ikke oppstår en infeksjon i såret etter tanntrekking har behandling med alveolepreservasjon en god prognose.

Bildet viser alveolepreservasjon av en åpning etter en tanntrekking.

Smertebilde

Behandlingen utføres under operasjon og vil derfor kreve bedøvelse. Behandlingen gir minimalt med skade til tannvevet, det kan likevel forventes noe smerte og ubehag i etterkant av behandlingen.

I de fleste tilfeller vil det være nok med vanlig smertestillende for å lindre smertene. Skulle det oppstå sterke smerter kan det skrives resept på sterkere smertestillende.

Ta kontakt