Behandling av ising

Sliter du med ising i tennene? Ising er aldri behagelig. Her på Skullerud tannlegesenter har vi lang erfaring med ising i tennene. Vi kan både hjelpe deg å lindre smertene og fjerne opphavet til ubehaget.

Behandling av ising

Å gå rundt med ising er aldri behagelig. Om du ikke vet hvorfor isingen har oppstått, eller om du mistenker at det kommer av en skade på tannen, anbefaler vi deg å ta kontakt med tannlegen.

Hva er ising?

De fleste av oss har nok opplevd ising fra tid til annen – en skarp smerte ved tennene som gjerne kommer ved inntak av kald mat og drikke. Ising kan komme av ulike årsaker og det er viktig å gå til tannlegen for å kunne få stilt riktig diagnose for tilstanden.

For noen kan ising i tennene også stråle ut til hodet, og for noen kan det være snakk om få sekunder, mens for andre kan det vare opp mot flere sekunder til minutter. Ising oppstår som regel av at det er en åpning inn til tannens midtre del. Her finnes det små kanaler som leder mot tannerven (pulpa) og viderefører det som skjer utenpå tennene slik at isingen kjennes på nerven.

Ising er det vanligste problemet i munnen folk flest opplever.
Forskjellig type slitasjee- og syreskader kan gi ising.

Ulike årsaker til ising

Hvorfor ising oppstår er ikke alltid lett å vite. Under kan du se noen av de vanligste årsakene til å oppleve ising i tennene.

Slitasje- og syreskader

Når tennene påføres syreskader og slitasjeskader blir også emaljen tynnere. Etter hvert som emaljen slites ned vil også nervefibrene i tennene kunne bli eksponert, noe som gjør tanna mer følsom og fører til at vi kjenner effekten av ising enda bedre.

Karies (hull/tannråte)

Ved hull og tannråte kan dette ofte kjennetegnes ved at det iser ved inntak av mat og drikke som er kaldt, varmt eller søtt. Om isingen skyldes hull eller noe annet er ikke alltid lett å vite. Mistenker du at du har hull i tennene burde du dra til tannlegen for å finne ut av dette før det eventuelt blir verre.

Skadet tannerve

Ved skade på tannerven vil dette kunne merkes gjennom ising. Tannerven vil da reagere på påkjenninger som vanligvis ikke ville gitt noen effekt. Når det kommer til skade på tannerven er det viktig at en tannlege får undersøkt rundt skadeomfanget. I noen tilfeller kan det være mulig å reversere effekten, mens andre ganger vil det være nødvendig med mer omfattende behandling.

Fraktur

Sprekker og frakturer i tennene kan fort føre til ising. For å unngå at sprekker forverrer seg eller at bakterier reiser til tannerven (pulpa) og skaper en infeksjon, kan det være greit å undersøke om det vil være nødvendig å gjøre ytterligere tiltak.

En fraktur skaper en åpning inn til tannen og kan gi ising.

Tannbleking

Under tannbleking er det svært vanlig å kjenne på ising, spesielt om det er dårlig munnhygiene fra før av. Denne formen for ising vil normalt avta når blekeprosessen er over, og blir det for ille underveis er det fullt mulig å ta pauser.

Ufullstendig rotfylling

Om du opplever ising etter en rotfylling kan dette tyde på at rotfyllingen er ufullstendig og at mulig noe av tannerven (pulpa) ikke er fjernet. Om dette er tilfelle kan det da oppstå ising i ettertid som følge av uoppdagede rotkanaler som ikke er rengjort eller tettet.

Behandling av ising

Ved ising finnes det både tiltak du kan gjøre selv for å dempe ubehaget og behandling som vil måtte utføres av en tannlege. Egen tiltak innebærer bruk av myke børster, bruk av tanntråd, munnskyllevann og tannkrem mot ising. Når det kommer til behandlinger utført av tannlege kan dette variere i stor grad, alt ettersom opphavet til isingen. Deriblant vil det være viktig å utføre en grundig tannlegeundersøkelse. Fra der kan behandlingen være lakkforsegling, fluortilskudd i skinne, tannfarget fylling, rotfylling  og tannkjøtt kirurgi. Er det mulig å kartlegge årsaken til ising, vil også prognosen være bedre da det kan settes i gang konkrete tiltak.

Vi hjelper deg å bli kvitt ising i tennene

Sliter du med ising? Vi hjelper deg å legge opp en behandlingsplan – enten du kun har behov for råd og veiledning eller om det skal utføres ytterligere behandling.

fra 900kr

Tilhørende behandlinger