Behandling av munntørrhet

Er det tørt i munnen til enhver tid? Her på Skullerud tannlegesenter har vi god erfaring med munntørrhet og hjelper deg å finne riktig behandling for ditt tilfelle.

Behandling av munntørrhet

Munntørrhet kan være svært plagsomt, og for mange er det kanskje ukjent hvorfor de sliter med det. Munntørrhet kan være vanskelig å behandle på egen hånd, det er derfor viktig å ta kontakt med tannlegen om du opplever en lavere spyttproduksjon.

Hvordan oppstår munntørrhet?

Hele 20% sliter med at spyttkjertlene ikke produserer nok spytt, også kjent som munntørrhet. For noen vil dette gå fort over av seg selv, mens for andre kan det være en mer langvarig tilstand som kan føre til ytterligere problemer. Ved langvarige tilfeller kan munntørrhet føre til hulli tennene (karies), problemer ved slimhinnene og mer slitasje på tennen.

Det kan være flere årsaker til at du sliter med munntørrhet. Blant annet er det vanlig at folk med diabetes kan få problemer med munntørrhet. Videre kan enkelte legemidler også føre til munntørrhet, i tillegg kan polypper i nesen føre til at du puster utelukkende med munnen.

Spyttproduksjonen vår er viktig

God spyttproduksjon er viktig av flere grunner. Spyttet står blant annet for å smøre og fukte tennen våre, slimhinnene og halsen. Alt dette gjør det lettere for oss å snakke, svelge og tygge mat. Samtidig beskytter spytt mot syreskader og slitasje fra mat og drikke. Videre er spytt viktig for en god fordøyelse, det opprettholder PH-verdien i munnen, løser opp smaksstoffer slik at vi smaker bedre og ikke minst beskytter det mot infeksjoner og hull i tennene.

Symptomer på munntørrhet

Det er flere symptomer som kan indikere at du har munntørrhet. Nedenfor har vi listet opp noen symptomer du kan legge merke til om du mistenker at du har munntørrhet:

• Rød tunge
  • Tørr og sår munnhule
  • Må drikke mye for å prate eller svelge maten
  • Må ofte drikke vann om natten
  • Tannråte og syreskader på tennene
  • Proteser som sitter dårlig
  • Soppinfeksjon i munnhulen
  • Sprukne lepper
  • Dårlige smaksløker

Kontakt tannlegen om du sliter med munntørrhet

Hos tannlegen er det også mulig å måle spyttmengden. Mistenker du at du sliter med munntørrhet? Da råder vi deg til å kontakte tannlegen. Munntørrhet kan være vanskelig å behandle, det er derfor viktig å dra til tannlege for å kunne prøve å avdekke årsaken til problemet.  Her på Skullerud tannlegesenter har vi dyktige tannspesialister som hjelper deg med veiledning og råd til hvordan du kan håndtere munntørrhet og bedre tilstanden.

fra 900kr

Ta kontakt